Kvällsnöje

Usch, jag håller på att bli förkyld. Inge kul. Men jag knaprar Cold and Flu tablets i brist på Kan Jang. Dom innehåller åtminstone en blandning av Echinacea, C-vitamin, ingefära, vitlök och lite annat. Så lite ska dom väl hjälpa.

Jobbade igår igen, och det flöt på bra. Fick prata med en man i Rättvik, och bredde på med så mycket dalmål jag bara kunde. Har var lite tveksam först, men gick tillslut med på att göra undersökningen. Sjukt bra exempel på vad man inom sociolingvistiken kallar Audience design. Om man anpassar sitt tal till att låta så likt sin publik så möjligt, är det större chans att dom infinner sig välvilligt till en. Kan även användas i motsatt syfte, om man vill understryka skillnaden mellan sig själv och den man pratar med.

Nu sitter jag och jobbar på lingvistikinlämningen som ska va inne imorrn. Vi ska transkribera femton ord på warlpiri, som är ett aboriginskt språk (jättehäftigt språk, dom har ord som "mandjanmandjanba" och "wongowanjå". Med reservation för stavning. Klurigt att transkribera men kul!) och sen tio ord på thailändska, där vi även ska markera ton.

Rätt mysigt kvällsnöje faktiskt. Sitter och dricker te och käkar Rolo för att hålla motivationen uppe. Rolo är som Plopp, fast en hel chokladkaka. Hur bra är inte det?!





Vädrerprognosen för helgen ser rätt taskig ut igen. Men jag försöker att inte hänga läpp för det utan tänka positivt. Nån gång måste det väl bli fint väder:)



Kommentarer
Postat av: Peter L

Tråkigt med höstförkylning. Fast det är väl lika tråkigt när det än kommer... Du är duktig som kämpar på! Jag antar att vi båda inte skulle ha klarat av lika mycket här i livet om det inte funnits choklad...

Kram

Pappa

Postat av: Anonym

2011-05-19 @ 22:02:41
Postat av: Marre

Olle brukar göra ett antiförkylningste till oss alla här hemma och det fungerar utmärkt



5 cm färsk ingefärsrot

stort sked honung

1/2 pressead citron



Ta 2 koppar med vatten och häll i en kastrull, dela ingefäran i bitar och lägg ner i vattnet. Koka upp vattnet, sänk värmen och låt sjuda i 10 min.

Sila bort ingefäran och häll upp i koppen, rör ner pressad citron och stor sked med honung.

Njut av det goda teét =)

2011-05-19 @ 22:10:16
URL: http://marlenenorberg.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Viktigt med choklad motivation!

2011-06-25 @ 03:18:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback