Jordgubbar som smakar jordgubbar

Svensk sommar och jordgubbar till frukost under syrenhäcken (som i och för sig har blommat över för länge sen, men vad gör man inte för att spä på idyllen). Det gäller ju att passa på med svenskheter nu, när det dröjer innan man får uppleva det igen. Marabouchoklad. Mjukt bröd som inte är fyrkantigt och innehåller mer än 3% fullkorn. Kranvatten som inte smakar klor. Gräs mot barfotafötter och luft som doftar sommarregn.

Den här gången kommer jag sakna allt såna grejer så otroligt mycket mer än förra gången jag åkte iväg. Jag vet nu att gräset inte alltid är grönare på andra sidan, även om det är den instikten man får när man bara vill iväg. Men även om gräset kanske inte är grönare så kan det hända att det har sin alldeles egna nyans. En charmig fläck med mossa och lite vildvuxna partier som även dem inbjuder och lockar. Allt är inte svart eller vitt, det går att hitta positiva saker med allt. Det går att hitta negativa saker med allt också, kanske man tänker, men vet ni - skit i det! Fokusera bara, endast och alltid på det positiva, allt annat är helt orelevant. Det finns ingen anledning i världen att lägga energi på något negativt, när man kan använda samma energi till att vända det negativa till något positivt. Win - Win.

Så visst, jag föredrar när mina jordgubbar är svenska, och smakar så mycket sommar att man känner sig som sju år igen; sittandes på en badbrygga med fötterna i vattnet, trots att det är alldeles för kallt, njutandes av jordgubbarna mamma lade ner i en ask.
Däremot är det en alldeles speciell känsla att halvspringa uppför Elizabeth st en kylig vårmorgon i Melbourne, hållandes en Up & Go som frukostsubstitut i ena handen och en Chai latte i den andra för att vakna; fylld av liv och energi (om man inte råkar vara väldigt bakis från kvällen innan, då kanske energin ligger aningens på minuskontot).

Små saker som väcker minnen och ger en den här härliga känslan av att må bra, leva livet och vara allmänt lycklig. Ju mer positiva saker du fokuserar på, desto mer underbara minnen kommer du få, och desto mer kommer du ha att se tillbaka på och få små lyckorus av. Vilka i sin tur kommer hjälpa dig att se positivt på saker i framtiden. Som jag sa. Win - Win.

Alldeles strax kommer Elin hit. Sista gången jag får se min bästa barndomskompis på länge. Sorgligt, ja visst, jag kommer sakna henne. Men just nu så tycker jag bara att det ska bli så himla skönt att hon ska komma hit ett tag, sätta sig i hammocken bredvid mig och snacka skit, medan hennes lurvtroll till giganthund ligger under trädet bredvid. Det ska bli helt underbart. Och nästa gång vi träffas - när det nu än blir - så kommer det bli lika underbart. Och nästa. Och nästa.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback