Vardagsliv

Ja, hor och hapna. Jag tror ta mig fan att jag borjar komma in i det nu. Jag har ju egentligen inte haft nat riktigt vardagsliv pa flera ar, i alla fall inte ett som jag kunnat slappna av i. Och visst, allt ar fortfarande lite hysteriskt har och vi har bara boende en och en halv manad till, men det gor inte sa mycket. Jag trivs.

Jag var lite radd forst nar jag flyttade hit att jag skulle ha svart att slappna av. Det enda Australien jag kanner till ar ju ett som ar fullt av party, resor och galna upptag. Nu maste jag faktiskt vara serios, folja ett schema och plugga pa min fritid. Och jag har varit inne i en svacka, inget snack om saken. Men nu ar jag pavag uppat igen och pavag att skaffa mig en vardag. Det kanns ovant. Men ratt sa bra faktiskt.

Imorrn ar det fredag, och sista dagen av Week 4. En tredjedel av terminen. Helt sjukt vad fort det gar. Ikvall maste jag skriva klart en uppsats till Globalisation, som ar mitt forsta stora assignment. Eller, handen pa hjartat ar det inte sa jattestort, men anda. Det kanns bra att gora nat kreativt.

Pa tal om kreativt sa alskar jag verkligen min kurs i Professional Writing. Igar hade alla med sig sina Personal Narrative Articles och delade ut till alla andra i klassen, utan namn pa. Nu ska vi workshopa och redigera fem varje vecka och ge konstruktiv kritik till varann, utan att veta vems artikel man jobbar pa. Vi ar en san himla bra grupp. Alla var helt pirriga av forvantan att fa lasa vad folk skrivit om. Och visst ar jag nervos infor att fa min artikel granskad, men samtidigt sjukt forvantansfull. Jag vill veta vad folk verkligen tycker och fa akta konstruktiv kritik. No offense pappa, men du sager ju att allt jag skriver ar bra... :)

Vadret fortloper i vanligt Melbournskt stuk. I morse sporegnade det. Nu skiner solen. Men ibland, ibland, sa ar det faktiskt lite varmare om dagarna nu. Bara nan manad till. Sen ar det jag som skrattar sist nar ni sitter dar hemma i hostrusk-Sverige!

Nu ar jag pa jobbet, darav bristen pa svenska bokstaver. Global Gossip ar sig helt likt. Kanner fortfarande igen flera av kunderna. Och eftersom det ar midvinter och lagsasong har, ar det ocksa sjukt lite folk. Och ingenting att gora. Far ta tillfallet i akt att plugga. Eller skriva blogg....

Nanting som daremot ar nytt (och en sjukt bra nyhet!) ar att studenter betalar samma mangd skatt som australienarna, det vill saga 13%. Dessutom har dom en skattetroskel pa $6000, vilket gor att allt jag tjanar nu ar helt skattefritt! Jobbade 9 timmar forra veckan och fick ut $148... Katsching!

Igar, medan jag satt och knapade ihop min uppsats om hur McDonald's haller pa att ta over varlden, kom det en doktor hem till oss och lagade riktig bearnaisesas. Fran scratch. Inget litet projekt med andra ord. Lange sen jag blev sa bortskamd var det hursomhelst, och gott var det! Och konsistensen var... helt perfekt genom nastan hela processen i alla fall:)

Bara tva timmar kvar. Ska forsoka skrapa ihop lite inspiration till att skriva i min assessment blog ocksa. Nasta vecka startar aven den andra. Fast mest ar jag bara trott och vill hem och ata Marabou-choklad som Jennifer fatt skickat till sig.

Mmm... Marabou.


Kommentarer
Postat av: Sofie Madelene

Ooooh... "Läsa varandras texter", "konstruktiv kritik", det är sånt jag går i gång på, kan jag säga. XP Blev helt nipprig när jag läste det. SÅ KUL! Gah. Men snart börjar min lilla utbildning; pedagogik. Hjälp, stavas det så!? Jag har handlat böcker för 900 spänn. Och det är bara början. Härligt! Saknar dig. Sup inte ihjäl dig!

2009-08-20 @ 11:30:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback