Hen's Party (buck buck buck buck buck)

God morgon!

Sitter har meden kopp te (yes!) och morgonbloggar. Rory ar och skjutsar sin syster och hennes kompis til ett Hen's Party. Och nej, hon ska inte till en honsfarm och leta agg, inte heller ar det nagon slags australiensk sed att ha maskeradparty dar alla ar utkladda till honor tva veckor efter pask. Nej, den svenska oversattningen ar mohippa, sa det ar inget mindre an att fira en bride-to-be hon och hennes vanner ska gora.

Det engelska ordet for svensexa ar Buck's Party. Bockfest. Bockkalas. Bockparty. Vadda bock?
Syftas det pa mannens sista lekfulla timmar som ogift? Eller pa det manliga fenomenet att ga omkring och vara brunstig i tid och otid? Ordet bock har i alla fall i min dialekt alltid varit ett namn man gett till killar som byter tjejer som han byter underklader. Eller vanta, killar byter ju inte underklader. Som dom byter markesjeans da.

Om man da tittar pa den svenska oversattningen da. Svensexa. Jaha, betyder det att lilla Sven ska ut och ha sexuella aktiviteter med sa manga som mojligt innan han gar och blir herr Sven?

Jamfort med den kvinnliga varianten. Hen's Party. Mohippa. Hippa. Syftar det da pa att tjejen ska flamsa runt som yra hons, salja pussar for fem kronor, ha pa sig ohyggligt fula klader och gora allmanna pinsamheter?

Jag blir nyfiken pa ordets ursprung. Hade jag haft Fredrik Lindstrom har hade jag fragat honom. Hur lange har svenskexor/mohippor existerat? Orden i sig later ju ganska gammeldags. Men jag har aningens svart att tanka mig Rut, Majvor och Stina-Britta sta pa torget ar 1906 och salja pussar for ett ore.

Enligt
Wikipedia: "(Svensexa) skall betecknas (med) att vederbörande tar ett sista farväl av ungkarlslivets fröjder för att hädanefter ägna sig åt familjens mera stilla lycka."

Och om mohippa: "Brudens vänner har bland annat överlämnat en bukett bestående av hushållsattiraljer (stekspade med mera) som bruden kan få användning för i sin nya roll som husmor."

Jaha, det lat ju roligt. Den kommande maken far ut och sla runt medan den kommande bruden far en bukett med stekspadar. Jamnlikt varre. Om inte annat later det ju aningens gammaldags, vilket far mig att undra an mer hur lange denna tradition faktiskt funnits. Nanstans laste jag att spartanerna borjade med detta, vilket skulle betyda att det funnits sedan ett par hundra ar f.k.

Jag gar in pa den engelska varianten av Wikipedia och finner dar mer precisa upplysningar om hur ett Buck's Party gar till i Australien: "Just about every Bucks night/Bucks Turn features a stripper ".

Samma information gar at lasa om dom flesta engelsksprakiga lander.

Efter att ha bott i Australien i over ett ar har jag fortfarande inte riktigt skaffat mig en fullstandig asikt om det dar. Australien ar ett land dar en stripklubb ofta finns hogst en tiominuterpromenad ivag, var du an befinner dig. Australien ar aven ett land dar det ar lagligt med prostitution.

Om vi borjar med stripklubbar. Spontant far jag en ackelkansla och ser framfor mig ackliga gubbar som dreglar framfor stackars fortryckta flickor. Kanske ar det for att det ar den bilden jag har blivit uppvaxt med. Strippklubbar ar inte direkt vanliga i Sverige. Har ar dom vanliga. Och folks attityd ar valdigt annorlunda. Ingen tycker att det ar konstigt att ga pa strippklubb. Och det ar val just for att det inte ar det. Alla gor det.

Och ska jag vara helt arlig sa har min egen installning ocksa andrats en aning. Om man ser pa det sa har: det har val aldrig varit nan hemlighet att man ar attraherade av nakna flickor. Och dessa flickor tar ju faktiskt av sig kladerna av egen fri vilja. Och vem ar det egentligen som ar overlagsen, om en tjej kan fa en man att stoppa hundratals dollar innanfor hennes strumpeband, bara for att hon visar sig som gud skapade henne..?

Jag har varit pa strippklubb. Jag har kompisar som jobbat pa stripklubb (som servitriser dock), ett jobb som jag sjalv ocksa blev erbjuden. Men det besoket slog faktiskt hal pa manga fordomar for mig. Dom flesta kunderna var inte alls ackliga gubbar med kostym, utan nervosa nittonariga killar som satt dar och fnissade lite lamt, armbagade varandra i sidan och visste inte riktigt var dom skulle titta. Nar jag pratade med tjejerna som jobbade dar visade det sig ocksa att dom var trevliga unga tjejer, som tyckte det var ett snabbt och enkelt satt att tjana mycket pengar pa nagot som for dom varken var jobbigt eller sarskilt psykiskt pafrestande. That's fair enough.


Daremot kan jag inte komma fran att jag far olustkanslor infor kommande helgen da Rory ska pa Buck's Party med sin kompis som ska gifta sig. Svartsjuk? Klart jag ar. Det spelar ingen roll att jag litar pa honom och aldrig tror att han skulle gora nagot, det ar bara sjalva konceptet tanka sig sin pojkvan inne pa en strippklubb, full som fan med ett stort gang av sina barndomsvanner som inte tilltalar mig riktigt. Kanner jag sa har for att jag ar svenskt, och detta ar ett frammande koncept for mig? For egentligen, det forstar ju jag med, det ar ju bara en rolig grej. Och om en grupp tjejer gar ut for att titta pa manliga striptease (som ju aven inte alls ar ovanligt hemma i Sverige), da ar det ju verkligen bara ansett som en kul grej. Fnissande tjejer fram muskelknuttar i minikallingar och fluga. Vad ar skillnaden?

Jag och Kristin hade det har samtalet efter att hon matt aningens daligt efter ett strippklubbsbesok med sin pojkvan. Sjalv tycker jag att det ar klart som fan att man far olustkanslor av att sitta bredvid sin pojkvan som stoppar massa tipping dollars innanfor trosorna pa en dansos, men tydligen forstod inte han det alls. Skulle en tjej fran ett land dar strippklubbar ar vanligt tyckt att det var okej? Eller ar det for att vi ar svenska, propra och trakiga som vi har asikter?


Strippklubb eller inte strippklubb, det ar fragan, men jag kommer aldrig nansin, vad for argument an laggs upp framfor mig tycka att det ar okej med prostitution. Jag vet att det ar varldens aldsta yrke. Jag vet att den faktiskt finns tjejer som gor det av sin egen fria vilja. Men jag kan for allt i varlden inte tro att det finns nagon som faktiskt vill jobba som prostituerad. Bra lon? Kanske, men det ar inte det anda yrket i varlden att ge det. Latta pengar? Beror val pa vad man anser vara latt... Det kanske inte ar sa fysiskt anstrangande att ligga dar och skrika 'who's my daddy' men hur man klarar av det psykiskt ar utanfor min tankeformaga. Ar det inte att salja sin sjal? Eller ar jag bara high and mighty, nu igen - har jag forutfattade asikter utan att egenligen veta vad jag faktiskt pratar om?

Rory har en kompis som jag vet har besokt en bordell. Det vet jag for att Rory var dar med honom och satt i vantrummet medan hans van var uppe och... kopte tjanster. Denna kompis har fastmo och tre barn. Och Rory verkar inte ens tycka att det ar nat konstigt med det. Det kan han ju inte tycka, for i sa fall hade han val stoppat honom, eller? Dessutom berattade han det for mig i forbifarten (detta var innan vi blev tillsammans, nar jag fortfarande var uppe i Cairns och vi pratade pa telefon); "Hoho, vet du var jag hamnade i gar kvall, haha... pa en bordell, haha.." 
Jag tyckte inte det var lika roligt.

Men det ar val hur man ar uppvaxt antar jag. Hur man ar uppfostrad av samhallet. Vad folk omkring en tycker. Manniskan har ju en tendens att gora som dom flesta andra.

Nej, nu har jag varit fordomande nog, men aterigen, jag behover bara skriva av mig. Det har ar tankar som jag haft inom mig valdigt lange, och som ni kanske forstar har jag inte riktigt haft nagon att dela dom med, allra minst Rory. Nu ar dom nedskrivna och jag behover inte tanka pa det sa mycket mer.

Teet ar slut, jag ska ga och gora mer.

Helena

Kommentarer
Postat av: Rabiata Femenist - Sofie

Som du skriver, Helena, tjejerna gör det av egen fri vilja, jag undrar bara vad unga småpojkar får för bild av tjejer. Det har liksom gått för långt - lättklädda tjejer med uppumpade bröst, Hugh Hefner och hans äckliga harem och småflickor som särar på benen för ensamma karlar, för det är ju lagligt med prostitution i Australien. Jag menar, varför inte tänja på gränserna lite, då? Lilla gumman, jag kan väl få spänna fast dig och spanka dig lite. Det är så sexigt med smärta och blod. Du vill ju sälja din kropp, det är ju lagligt, kom igen.
Det är som sagt, mest inställningen som irriterar mig. Inställningen och att män är så himla lata att de inte orkar ragga upp en tjej på vanligt sätt på en krog, utan betalar för en hora istället.
Så. Nu har jag rantat klart.
Jag saknar dig!

2008-04-07 @ 13:11:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback