Accelerated Free Fall teori - Dag 1


Så var den äntligen här. Som jag har längtat. Räknat ner. Men idag så började äntligen min Accelerated Free Fall-kurs. Första steget mot att bli licenserad fallskärmshoppare.

Egentligen skulle jag ju börjat för en vecka sen, men då någon hoppat av och vi bara skulle varit två studenter så skjöts det fram en vecka så att dom skulle ha chans att hitta någon mer. Det gjorde dom inte. Och dessutom hoppade den andra studenten också av. Vilket betydde att det nu bara är jag. Vilket kanske är en smula tråkigt eftersom jag inte har någon att vara exalterad och nervös tillsammans med. Men bra med tanke på att jag nu får privatlektioner av all teori. Chief Instructor Paul var där. Och även en till kille, Heath, som håller på att utbilda sig till AFF-instruktör. Och på torsdag kommer det vara ytterligare en instruktör där, svensk faktiskt - Chippe, som ska konvertera sin svenska intruktörslicens till en australiensisk. Så då blir det tre instruktörer. Och så jag. Så jag kommer få all uppmärksamhet jag kan önska! :)

Ikväll gick vi igenom fallskärmens alla delar, hur den fungerar rent praktiskt, vad man ska tänka på i och runt flygplanet, hur man ska positionera sig under frifallet, hur och när man utlöser fallskärmen, hur man kontrollerar att allting ser ut som det ska när den väl är utvecklad, och under vilka omständigheter man cuttar (det heter faktiskt så på svenska, cut away på engelska) huvudskärmen och utlöser reservfallskärmen.

Mycket att ta in, men sjukt spännande och peppande. Det är så underbart att lära sig något som man verkligen vill kunna.

Nu ska jag krypa ner i sängen och läsa igenom teoripärmen. Nästa - och sista, teoritillfälle är på torsdag kväll. Sen håller vi alla tummar vi kan för fint väder på lördag va?! :)

 


Kommentarer
Postat av: Elin

Så sjukt häftigt!!!=) Håller alla tummarna jag har.

2011-05-11 @ 09:10:45
Postat av: alle

shit så kul!!!! åååhhh :) lycka till o hoppas allt går bra !

2011-05-11 @ 11:01:31
Postat av: Peter L

Hmmm... hoppa av en fallskärmskurs... låter lite farligt... man får väl inte ens nån fallskärm med sig då när man hoppar?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback