Nya tag

Nej, nu är det dags att börja uppdatera bloggen igen. Passar på att testa mobilappen få se om det är något att ha.

Måndagen har varit lugn, förmiddagen bestod av framtidsgrubbel, vilket följdes upp av intressant föreläsning om minoritetsspråk i Frankrike och Spanien. Visste ni att det fram till 1950 i många europeiska länder var förbjudet i skolan att tala en dialekt som skiljde sig från den rikstäckande? Den unge som sa ett "förbjudet" ord sist på dagen var den som blev bestraffad, detta markerades med nån slags tygkrage runt halsen. Och om man hade tygkragen på sig gällde det förstås att lura nån av sina klasskamrater till att prata dialekt, så man slapp vara den som sist sagt nåt och därför fick stryk... Nuförtiden, mycket tack vare EU faktiskt, så finns det lagar och charters (vad heter det på svenska?) som ska skydda och bevara minoritetsspråk, vilket språknördar som jag jublar åt och tar av hatten för.

Var ännu en otroligt vacker kväll, så gick en långpromenad med musik i öronen. Igår var jag och Olle och kollade på BMX-tävlingar, och jag lyckades bränna mig rätt ordentligt i pannan och på underarmarna, därför försökte jag hålla mig inne så mycket så möjligt idag. Men en promenad i parken vid solnedgången gick inte att motstå och gjorde nog mest gott ändå.

Förövrigt så har Olle bokat in möte åt oss med en immigration lawyer nästa vecka, jag har varit i kontakt med min skydiving-instruktör om att förhoppningsvis börja hoppa snart igen, och troligtvis kommer iPhone-appen (med pedagogiska läropussel för barn) som jag talat in rösten till att släppas nu i veckan. Jag håller er uppdaterade!

Så, det var en snabbsummering om vad som händer och sker här. Avslutningsvis måste jag ju bara visa bild på mina smörgåstårtor som jag gjorde till min födelsedagsfest förra veckan. Blev riktigt nöjd, och dom gjorde stor succé! Smörgåstårta hade man inte hört talas om förut i det här landet.

Vi hörs snart igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback